Comparatie intre anvelopele de iarna si all-season

Ce inseamna M+S la anvelope?

Una dintre cele mai intalnite greseli printre soferi este faptul de a considera ca marcajul M+S pe o anvelopa inseamna automat ca acea anvelopa este all-season.

M+S (mud and snow = noroi si zapada) este o notare standardizata care semnifica faptul ca anvelopele ce o poarta ofera aderenta suficienta pe suprafete acoperite cu noroi, zapada si gheata pentru a asigura o rulare in siguranta.

Notarea M+S (cu variantele M.S., MS, M&S) este prezenta atat pe anvelopele de iarna cat si pe cele all-season si lipseste pe anvelopele de vara.

Anvelopele de iarna au pe langa marcajul M+S si un altul constand intr-un fulg de nea si un munte cu trei piscuri, asa numitul simbol alpin.

Comparatie intre anvelopele de iarna si all-season

Anvelope de iarna Anvelope all-season
Marcaj lateral: M+S si alpin M+S
Prin exceptie, unele tipuri de anvelope all-season prezinta si simbolul alpin.
Unele anvelope all-season au marcate cuvintele ALL SEASONS dar acest lucru nu este obligatoriu.
Unele anvelope all-season au marcate 4 pictograme alaturate simbolizand anotimpurile dar nici acest lucru nu este obligatoriu.
Ce sunt? Acestea sunt anvelopele proiectate sa ofere performante mai bune decat cele de vara in conditii de iarna, adica zapada, gheata, noroi si polei. Anvelopele all season sunt un compromis intre cele de iarna si cele de vara pentru a oferi aderenta satisfacatoare pe zapada si rezistenta la temperaturi inalte pe timp de vara.
Compozitie: Cauciucurile de iarna au o compozitie care le permite sa isi pastreze supletea si la temperaturi sub 7 grade Celsius oferind astfel aderenta sporita la frig pe orice suprafata de rulare.
Aceasta compozitie le face nerecomandate pe timp de vara cand temperaturile ridicate le fac sa devina prea moi, uzandu-se prematur si schimband comportamentul rutier al vehiculului.
Compozitia anvelopelor all season trebuie sa le permita acestora rularea in siguranta iarna si durabilitatea pe timp de vara.
Din acest motiv, compusii folositi sunt 'intermediari' iar performantele sunt net inferioare pe zapada, gheata si polei fata de anvelopele dedicate de iarna.
In acelasi timp, durabilitatea la temperaturi si viteze ridicate va fi inferioara anvelopelor de vara.
Totodata, nivelul de zgomot emis de anvelopele all-season este net superior celui produs de anvelopele de vara.
Profilul benzii de rulare Blocurile din profil sunt intens crestate pe intreaga suprafata de rulare pentru a oferi un numar maxim de muchii. Acestea sunt esentiale in obtinerea unei aderente crescute pe zapada si noroi. Anvelopele all-season prezinta blocuri de profil in zona umerilor cu un numar redus de crestaturi fapt ce le apropie de configuratia anvelopelor de vara. Blocurile masive in zona umerilor sunt proiectate sa reziste mai bine temperaturilor inalte generate in aceste zone pe timp de vara.
Canalele din banda de rulare, atat cele transversale cat si cele longitudinale, sunt mai late decat la pneurile de vara. Acest lucru permite evacuarea mai rapida a apei, noroiului si zapezii. Canalele anvelopelor all-season au o latime mai redusa pentru a permite o zona centrala mai solida, importanta la rularea cu viteze ridicate.
Pot fi folosite vara? Strict din punct de vedere legal, da. Utilizarea anvelopelor de iarna la temperaturi ridicate va duce totusi la uzura prematura a acestora, la un nivel de zgomot mai ridicat si este, deci, nerecomandata. Da, anvelopele all-season pot fi folosite si pe timp de vara dar trebuie tinut cont ca ele au totusi performante inferioare celor de vara, in special pe virajele rapide si la temperaturile inalte din lunile iulie si august.
Cat costa? Datorita constructiei si compozitiei, anvelopele de iarna sunt mai scumpe decat cele de vara dar sunt mai ieftine decat cele all-season.

Comparatia se face intre anvelope de aceeasi marca si aceasi dimensiune.
Anvelopele all-season sunt si mai scumpe decat cele de iarna, oferind totusi o alternativa mai ieftina decat doua seturi dedicate, de vara si de iarna.
Atentie! Trebuie tinut cont de faptul ca durabilitatea lor este semnificativ mai redusa decat a celor de vara iar aderenta pe timp de iarna este mult scazuta fata de cea a pneurilor de iarna.
Cui se adreseaza? Anvelopele de iarna se folosesc in zonele unde, timp de cateva luni pe an, temperaturile scad frecvent sub 7 grade Celsius si drumurile pot fi acoperite de zapada, gheata si polei.
Sporul net de siguranta in conditii de iarna le fac recomandabile pentru toti soferii din Romania.
Anvelopele all-season, fiind o solutie de compromis, sunt gandite pentru zone climatice blande, unde iarna adevarata dureaza doar cateva zile pe an.
In acelasi timp, datorita performantelor mai scazute decat ale celor de vara ele sunt recomandate mai degraba pentru autoturisme cu cilindree si putere redusa si sunt potrivite unui stil de condus mai lent.
Un alt neajuns al pneurilor all-season se refera la nivelul de zgomot generat la viteza inalte, crescut fata de cel al anvelopelor de vara.
Disponibilitate Anvelopele de iarna se produc intr-o gama de dimensiuni si clase de performanta asemanatoare cu cele ale pneurilor de vara. Indicii de viteza disponibili sunt inferiori totusi celor de vara. Datorita compromisului de performanta si durabilitate si a preturilor relativ ridicate, pneurile all-season sunt produse in cantitati reduse iar unele marci nu ofera anvelope all-season.

Cazul anvelopelor all-season pentru 4x4

Datorita constructiei si transmisiilor speciale, vehiculele 4x4 de teren au cerinte specifice in cea ce priveste anvelopele. Multe dintre anvelopele de teren, destinate rularii pe iarba, noroi si pietris, au marcaj M+S deoarece constructia si profilul cu blocuri largi le permite rularea fara probleme prin zapada. Aceste anvelope au insa indici de viteza mai redusi decat cele de strada iar utilizarea lor presupune aptitudini specifice din partea soferului.